RSS-linkki
Kokousasiat:http://asiakirjat.kustavi.fi:80/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://asiakirjat.kustavi.fi:80/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Rakennuslautakunta
Pöytäkirja 21.03.2024/Pykälä 29
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Takviikin kaava-alueen kunnallistekniikan MRU 2:n urakoitsijan valinta
Rakennuslautakunta 14.12.2023 § 142
Takviikin asemakaava-alueen kunnallistekniikka MRU2 -urakan hankinta-
ilmoitus oli nähtävillä hankintailmoitukset.fi -sivustolla 31.10.-1.12.2023.
Tarjouksia saatiin 12 kappaletta.
Tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi. Liitteenä oli täytetty
yksikköhintaluettelo, täytetty tarjouslomake, referenssiluettelo sekä
luotettava kumppani- ja RALA-raportit.
Urakoitsija valitaan halvimman yhteishinnan perusteella mikäli tarjous ei ylitä investointimäärärahaa. Yhteishinta muodostuu urakkahinnasta, tarjouspyynnön liitteenä olleen Aluetaito Oy:n määräluettelon perusteella lasketusta louhintahinnasta sekä lisätöiden hinnasta.
Tarjoukset ja tarjousten vertailu on liitteenä.
Esittelijä rakennustarkastaja Jussi Lehto
Päätösehdotus Rakennuslautakunta valitsee Takviikin MRU2 urakoitsijaksi Tehan Oy:n, joka voitti tarjouskilpailun kokonaishinnalla 393 470,50 €
Käsittely kokouksessa Konsulttiyhtiö Fimpec Oy:n laatimassa tarjouspyynnössä on ilmennyt muotovirhe, joka on antanut aihetta tulkita tarjouspyyntöä ristririitaisesti. Tarjouspyyntö on lähtenyt oikolukuun hankintajuristille tarjouksen jättöpäivän jo umpeuduttua. Hankintajuristin mukaan tarjouspyynnössä on ilmennyt ristiriita louhinnan määrästä ja louhinnan yksikköhinnan vaikutuksesta urakan kokonaishintaan. Tämän johdosta hankintajuristi suosittelee keskeyttämään hankinnan ja kilpailuttamaan uudelleen.
Muutettu päätösehdotus 13.12.2023 hankintajuristilta saadun suosituksen mukaisesti rakennuslautakunta päättää keskeyttää hankinnan ja kilpailuttamaan uudelleen.
Päätös Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimelisesti.
Täytäntöönpano rakennustarkastaja
kunnanrakennusmestari
Rakennuslautakunta 25.01.2024 § 7
Tarjouspyynnöstä aiheutuneen sekaannuksen vuoksi hankintajuristien suosituksesta rakennuslautakunta jatkoi Takviikin MRU2 tarjouskilpailua.
Tarjouspyyntölomake selkeytettiin siten, että tulkinnanvaraa ei ole ja yhteishinta on vertailukelpoinen. Tarjousten jättöpäivän takaraja oli 19.1.2024 klo 12.00. Tarjoukset avattiin 22.1.2024 klo 12.00.
Tarjouksia oli 8 kappaletta.
Esittelijä rakennustarkastaja Jussi Lehto
Päätösehdotus Rakennuslautakunta valitsee Takviikin MRU2 urakoitsijaksi Tehan Oy:n, joka voitti tarjouskilpailun kokonaishinnalla 407 105,00 €.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksianto Urakoiden tarjoajat
Rakennuslautakunta 21.03.2024 § 29
147/10.03.01.00/2023
Kustavin kunta on 20.12.2023 julkaistulla tarjouspyynnöllään kilpailuttanut Takviikin kaava-alueen kunnallistekniikkaa koskevan hankinnan. Annettuun määräaikaan mennessä on saatu kahdeksan tarjousta. Urakan toteuttajaksi on rakennuslautakunnan päätöksellä 25.1.2024 § 7 valittu Tehan Oy.
Kunta on vastaanottanut 12.2.2024 Iletekniikka Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen. Markkinaoikeus on puolestaan 20.2.2024 esitetyllä vastinepyynnöllään pyytänyt kuntaa lausumaan käsityksensä Iletekniikka Oy:n markkinaoikeudelle tekemästä valituksesta. Kunta on pyynnöstä saanut lisäaikaa vastineen antamiselle 12.3.2024 saakka. Sekä hankintaoikaisuvaatimuksessa että valituksessa tukeudutaan laajasti käsitykseen siitä, etteivät urakan toteuttajaksi valitun Tehan Oy:n referenssit ole täyttäneet referenssien sisältämälle louhinnalle asetettuja vaatimuksia.
Kunta on lausumapyynnöllään 13.2.2024 ja lisäselvityspyynnöllään 27.2.2024 pyytänyt Tehan Oy:lta selvitystä sen referenssien sisältämistä louhintatöistä ja niiden määristä. Tehan Oy on vastineissaan pyrkinyt perustelemaan, että louhinnan laatu ja määrä ovat vastanneet tarjouspyynnössä vaadittua.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, ns. hankintalaki) 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä keskeyttämisen kynnys ja vaadittujen perustelujen taso on osoittautunut verraten alhaiseksi. Oleellista on, ettei keskeyttämisperuste muodostu tarjoajaa syrjiväksi. Eräs oikeuskäytännön tuntema tyyppitilanne hankinnan keskeyttämiselle on esimerkiksi tarjouspyynnön epäselvyys (ylimmän tuomioistuimen ratkaisuista ks. esim. KHO:2017:110 ja KHO 1639/2018).
Tarkasteltavassa tilanteessa tarjouspyyntö on sisältänyt seuraavan hankintalain 86 §:n mukaisen tarjoajien soveltuvuutta koskevan vaatimuksen:
Yrityksellä kolme vastaavaa referenssiä vastaavista kohteista viiden viime vuoden ajalta (yksittäisen urakan arvo vähintään 300 000,00 €), sisältäen vähintään vastaavan kokoisia louhintareferenssejä viimeisen viiden vuoden ajalta.
Niin hankintaoikaisuvaatimus, valitus kuin voittaneen tarjoajan antamat vastineet osoittavat, että soveltuvuusvaatimuksen sanamuodot ovat perustellusti saattaneet aiheuttaa tulkintaepäselvyyttä. Tarjoajille ja potentiaalisille tarjoajille ei välttämättä ole käynyt selväksi, mitä yhtäältä louhinnan laadulta ja toisaalta sen osuudelta yksittäisessä referenssiurakassa tai kokonaisuutena tarkastelluissa referensseissä tarkalleen ottaen on edellytetty. Perusteltua epäselvyyttä on voinut aiheutua sekä louhinnan vaaditusta määrästä että sen laadusta.
Kunta katsoo tarjoajien syrjimättömän kohtelun vaatimuksen edellyttävän, että soveltuvuusvaatimus tarkempine kriteereineen on yksiselitteisesti tulkittavissa siten, ettei sen yleiskielisen ilmaisun ja ymmärryksen perusteella voida esittää vaihtoehtoisia tai merkittävästi tulkinnanvaraa jättäviä tulkintoja. Myös hankintalain 67 §:n mukaan on oleellista, että hankinnan kohteen muotoilu mahdollistaa yhteismitalliset ja vertailukelpoiset tarjoukset. Näistä syistä kunta toteaa, että hankinnan soveltuvuusvaatimukset olisi ollut syytä laatia täsmällisemmiksi. Hankintamenettely on keskeytettävä uuden tarjouskilpailun valmistelua varten.
Esittelijä rakennustarkastaja Jussi Lehto
Päätösehdotus Rakennuslautakunnalle esitetään päätettäväksi, että hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena ollut hankinta keskeytetään ja kilpailutetaan uudelleen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksianto Urakan tarjoajat
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |