RSS-linkki
Kokousasiat:http://asiakirjat.kustavi.fi:80/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://asiakirjat.kustavi.fi:80/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 07.11.2022/Pykälä 193
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Työterveyspalveluiden hankinta
Kunnanhallitus 26.09.2022 § 156
Kustavin kunta on järjestänyt lakisääteiset työterveyspalvelut siten, että ne on hankittu Uudenkaupungin kanssa tehdyn sopimuksen perusteella. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueelle, joudutaan työterveyspalvelut järjestämään uudelleen.
Työterveyshuoltolain 4 §:n mukaan työnantajan on kustannuksellaan järjestettävä työterveyshuolto työstä ja työolosuhteista johtuvien terveysvaarojen ja -haittojen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi sekä työntekijöiden turvallisuuden, työkyvyn ja terveyden suojelemiseksi ja edistämiseksi. Työterveyshuolto tulee järjestää ja toteuttaa siinä laajuudessa kuin työstä, työjärjestelyistä, henkilöstöstä, työpaikan olosuhteista ja niiden muutoksista johtuva tarve edellyttää, siten kuin laissa säädetään.
Työnantaja voi halutessaan järjestää myös sairaanhoito- ja muita terveydenhuoltopalveluita. Työnantaja voi huolehtia työterveyshuollosta hankkimalla palvelut terveyskeskuksen kautta, järjestämällä palvelut itse tai ostamalla ne yksityiseltä palveluntuottajalta.
Kustavin kunnan työterveyshuollon kustannukset vuonna 2021 ovat olleet ennen Kela-korvauksia 353,71 euroa/henkilö vuodessa. Kolmelle vuodelle tehtävän sopimuksen ennakoitu hankintahinta alittaa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 § 1 mom. 3 k:ssa mainitun kansallisen kynnysarvon. Hankinta voidaan siten tehdä ns. pienhankintana.
Hankinta on tarkoituksenmukaista järjestää joko Hansel Oy:n työterveyspalveluiden dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS) mukaisesti tai vaihtoehtoisesti neuvottelumenettelyn ja sitä seuraavan suorahankinnan kautta.
Esittelijä vs. kunnanjohtaja Rauno Peltola
Vs. kunnanjohtajan päätösehdotus
Kunnanhallitus päättää käynnistää työterveyspalveluiden kilpailuttamisen suorahankintana neuvottelymenettelyä hyödyntäen liitteen mukaisessa laajuudessa sekä valtuuttaa vs. kunnanjohtajan tekemään hankinnan kohteeseen ja laajuuteen vähäisiä korjauksia ja tarkennuksia. Kunnanhallituksen päätettäväksi tuodaan erikseen neuvottelumenettelyssä saatujen tarjousten/tarjouksen hyväksyminen.
Kunnanhallituksen päätös
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti päätösehdotuksen.
Kunnanhallitus 07.11.2022 § 193
162/01.04.02.00/2022
Työterveyspalveluiden suorahankinnasta on neuvoteltu kahden toimijan kanssa siten, että vaihtoehtoina ovat olleet kattohintaan perustuva malli ja toisaalta laskutukseen perustuva malli.
Keskustelut on käyty palveluiden hankinnasta yhden (1) vuoden sopimuskaudelle ja yhden (1) vuoden optiokaudelle 1.1.2023 alkaen siten, että arvioitu työntekijämäärä on 30 henkilöä.
Kustavin kunnan työterveyspalveluiden käyttö ja kustannukset ovat olleet varsin maltillisia, joten on perusteltua käyttää laskutukseen perustuvaa sopimusmallia siten, että työterveyspalveluiden käyttöä ja kustannuksia seurataan tarkasti. Vähäinen työntekijämäärä johtaa kattohinnoittelun osalta siten, että kattohinnan asettaminen kattamaan palveluntuottajan riskejä johtaa helposti korkeaan kattohintaan.
Neuvottelujen pohjana on käytetty nykyistä työterveyspalveluiden laajuutta siten, että sopimus kattaisi työterveyslain edellyttämät lakisääteiset palvelut sekä lisäksi sairaanhoito- ja muita terveydenhuoltopalveluja vähintään nykyisessä laajuudessa.
Työterveyslain tarkoittamien lakisääteisten työterveyspalvelujen tehtävänä on ennaltaehkäistä työstä aiheutuvia terveyshaittoja. Tähän kuuluvat seuraavaa:
- työpaikkaselvitys (työpaikan olosuhteet ja työn altisteet sekä työn terveydelliset seikat)
- terveystarkastukset
- toimenpide-ehdotukset työolojen parantamisesta ja työntekijöiden työkyvyn edistämiseksi
- tietojen antaminen, neuvonta ja ohjaus
- työkykyä ylläpitävän toiminnan suunnittelu ja toteuttaminen
- työssä selviytymisen edistäminen ja tarvittaessa ohjaaminen kuntoutukseen
- työpaikan ensiapuvalmiuden ylläpito
- työterveyden laadun ja vaikuttavuuden arvioiminen ja seuranta
Työnantajalle vapaaehtoisten sairaanhoitopalvelut rajataan yleensä työhön liittyviin avosairaanhoidon palveluihin ja mahdolisesti erikoislääkäritasoiseen konsultointiin.
Vertailussa olleiden kahden palveluntuottajan osaamisessa ja palveluiden laajuudessa ei ollut mahdollista havaita merkittäviä eroja. Palvelupakettien sisältöjen erot sen sijaan eivät mahdollista täydellistä vertailtavuutta.
Työterveyspalvelujen hinnoittelussa ei myöskään ollut merkittäviä eroja, mutta ainoastaan toinen pystyi tarjoamaan hinnastosta 5-12 %:n toimenpidekohtaisen alennuksen työterveyshinnastostaan. Lisäksi valittavaksi ehdotettava Mehiläinen Oy:llä oli optiona tarjottavissa erittäin laaja työterveyspalveluiden palvelupaketti (Työelämäturva), jonka käyttöönottoa on mahdollista harkita ensimmäisen vuoden aikana saatujen kokemusten perustella.
Mehiläinen Oy:n tarjouksen sisältö ja hinnasto sekä optio laajemmasta työelämäturvasta käyvät ilmi pöytäkirjan liitteistä. Nyt hankittavan palvelun ennakoitu hankintahinta kahdelta vuodelta on noin 30.000 euroa.
Esittelijä vt. kunnanjohtaja Rauno Peltola
Vt. kunnanjohtajan päätösehdotus
Kunnanhallitus päättää hyväksyä Mehiläinen Oy:n 20.10.2022 päivätyn tarjouksen työterveyshuollon palveluista ja valtuuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen.
Kunnanhallituksen päätös
Täytäntöönpano Mehiläinen Oy
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |